Fra pirat til bruger
Engang hed de ”Antipiratgruppen” og gik benhårdt efter pirater på internettet. I dag er navnet Rettighedsalliancen, ”pirat” er skiftet ud med det mere neutrale ”bruger” – og leder Maria Fredenslund gør det klart, at vejen frem er oplysning.
”Vi har et skarpt skel mellem brugere og bagmænd”.
Sådan starter Maria Fredenslund, leder af Rettighedsalliancen, sit indlæg på årets UBVA-symposium og forsætter: ”Brugerne er kunder og bliver behandlet som kunder med vejledning og oplysningsindsatser. Bagmændene er organiserede, og dem behandler vi med retsforfølgelse og den slags”.
Med denne skelnen sætter Rettighedsalliancen én gang for alle en stopper for forestillingen om, at skurken i forhold til den store internetkriminalitet er den bumsede teenager med pizzabakken, der downloader musik fra nettet. Den forestilling hører fortiden til, og det er der en god grund til, hvis man spørger Mikala Poulsen, kommunikationschef hos Rettighedsalliancen: ”Downloading er ikke bare lovligt eller ulovligt. Streaming er ikke bare lovligt eller ulovligt. Så den navigation er meget svær at gennemskue. Man kan ikke gå efter brugeren med samme enkle tilgang, som man kunne før.”
I dag findes en lang række lovlige digitale tjenester – ligesom der stadig findes en lang række ulovlige. Og et af de store problemer med ulovlig aktivitet på nettet er, at de unge simpelthen ikke kan kende forskel: “Man kan ikke længere sætte lighedstegn mellem gratis og ulovlig – men man kan heller ikke være sikker på, når man betaler penge for nogle produkter, som f.eks. Grooveshark, at det så er lovligt”, siger Maria Fredenslund.
Vejen frem er oplysning af de unge brugere. Ifølge en række fokusinterview af unge brugere foretaget af Rettighedsalliancen og UBVA vil de unge brugere nemlig gerne guides. Og det er en glædelig overraskelse for Maria Fredenslund: ”De kan godt lide ærlighed og gennemskuelighed og vil gerne lære at kende forskel på kim.com og Netflix”.
Det er de nye teknologier, nye platforme og nye forretningsmodeller, der kan gøre det svært for brugerne at kende forskel på de lovlige og ulovlige tjenester på nettet. På den anden side ved man også hos Rettighedsalliancen, hvad de unge vil have: Det er det allersidste nye samlet på ét sted – gratis.
Det kan det være svært for de lovlige tjenester at leve op til. Derfor er vejen mod mindre internetkriminalitet også en kombination af forskellige indsatsområder. Og Maria Fredenslund lagde på årets symposium ikke skjul på, at det er et ansvar, som hele branchen må være fælles om at dele:
”Værktøjerne til at komme det her til livs er selvfølgelig at lave en masse fede lovlige tjenester – og det er branchen også godt i gang med. Og så er det at have mulighed for at kunne håndhæve sin ret over for bagmændene. Og så i øvrigt en massiv oplysningsindsats over for brugerne så de forstår og ved, hvorfor det er vigtigt at skelne mellem at bruge de lovlige tjenester og de ulovlige”.